Spaarnelezing is hier terug te zien — Teylers Museum

Spaarnelezing is hier terug te zien

online registratie

Op woensdag 17 november vond in de Grote of St.-Bavokerk de tweejaarlijkse Spaarnelezing plaats. De Spaarnelezing is een initiatief van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen en Teylers Museum en heeft als doel om de wetenschappelijke kennis van beide instituten te delen met een breed publiek. Vooraanstaande sprekers behandelen verleden, heden en toekomst van de wetenschap.

In aanloop naar de opening van Pieter Teylers Huis stond de Spaarnelezing dit jaar in het teken van de Verlichting. Vanuit Londen sprak via een live verbinding prof. dr. Jonathan Israel, em. hoogleraar Modern European History aan het Institute for Advanced Study, School of Historical Studies, Princeton. Zijn lezing was getiteld The Enlightenment and the Birth of the Museum.

Prof. dr. Beatrice de Graaf, hoogleraar History of International Relations & Global Governance aan de Universiteit Utrecht, was live in de kerk aanwezig om haar lezing Moeder, organisme of machine? Van vorstenstaat naar eenheidsmachine – de staat in beeld in het tijdperk van revoluties uit te spreken.

De presentatie was in handen van Ziggy Klazes.

De hele middag is hier terug te zien: