Tekening Breitner weer terecht — Teylers Museum

Tekening Breitner weer terecht

13-02-2015 | De uit het Stadsarchief Amsterdam gestolen pentekening van Breitner is weer terecht

De uit het Stadsarchief Amsterdam gestolen pentekening van Breitner is weer terecht. Op vrijdag 13 februari is de tekening in een enveloppe terugbezorgd bij de balie van het Stadsarchief. Teylers Museum is heel blij met dit goede nieuws. Het is verheugend dat deze zaak zo snel zo’n positieve wending heeft gekregen.

‘Bij avond Dam met Nieuwe Kerk' was door Teylers Museum in bruikleen gegeven voor de tentoonstelling Breitner in Amsterdam. De tekening is bij het uitruimen ontvreemd. Omdat de tekening vrij kwetsbaar is, was er angst dat hij beschadigd zou worden, maar dat lijkt vooralsnog niet het geval te zijn. Het is een studie van de Dam bij avond met het silhouet van de Nieuwe Kerk op de achtergrond, die mooi laat zien hoe goed Breitner in staat was in een vlugge inktschets het stadse leven te vangen.

G.H. Breitner - Bij avond Dam met Nieuwe Kerk, tekening, ca. 1895
Techniek: pen in zwart en bruin op papier
Afmetingen: hoogte 140 mm, breedte 212 mm.