Tekeningen Leonardo da Vinci komen naar Teylers — Teylers Museum

Tekeningen Leonardo da Vinci komen naar Teylers

11-12-2017 | Grote tentoonstelling van 5 oktober 2018 tot en met 6 januari 2019

Volgend jaar lenen toonaangevende musea van over de hele wereld originele en kwetsbare tekeningen uit van Leonardo da Vinci aan Teylers Museum. Daar zal van 5 oktober 2018 tot en met 6 januari 2019 een grote Leonardo tentoonstelling te zien zijn waarbij zijn gave om emoties uit te beelden centraal staat. Directeur Marjan Scharloo: ‘Na eerdere blockbusters over Michelangelo en Rafaël maakt Teylers de derde expositie van wereldklasse voor het Nederlandse publiek.’

Leonardo da Vinci (1452-1519) is zonder twijfel de beroemdste kunstenaar ter wereld. Hij maakte geen scherp onderscheid tussen kunst en wetenschap. Integendeel, hij zag ze als verbonden en elkaar versterkend. Vijf eeuwen na zijn dood is Leonardo nog altijd een superster. Aan de vooravond van Leonardo’s 500ste sterfjaar presenteert Teylers Museum vanaf oktober 2018 een unieke tekeningententoonstelling.

Emoties

De tentoonstelling laat zien hoe Leonardo zich als een van de eerste kunstenaars bezighield met de uitdrukking van emoties. Dit blijkt niet alleen uit beroemde schilderijen als Mona Lisa, maar zeker ook uit getekende studies van het menselijk gelaat die de beroemde Italiaan maakte ter voorbereiding van zijn meesterwerken. In de tentoonstelling kijkt de bezoeker als het ware mee in het brein van de kunstenaar in zijn zoektocht naar treffende karakteriseringen. Niet eerder was dit facet onderwerp van een tentoonstelling.

Kwetsbaar

Voor de tentoonstelling lenen vermaarde musea kwetsbare tekeningen uit die niet eerder in Nederland te zien waren. In Teylers kan de bezoeker zich straks vergapen aan studies van heroïsche krijgers, maar ook tekeningen van misvormde mannen- en vrouwengezichten. De werken zijn o.a. afkomstig van het Uffizi in Florence, de Kunsthalle Hamburg, het British Museum, het Louvre,  het Museum of Fine Arts in Boedapest en de Royal Library in Windsor. Leonardo’s beroemde wandschildering Het Laatste Avondmaal kan uiteraard niet reizen, maar zal op bijzondere wijze (en op ware grootte) tóch in de tentoonstelling aanwezig zijn.