Teylers Museum verduurzaamt — Teylers Museum

Teylers Museum verduurzaamt

24-2-2023 | mede met dank aan de Provincie Noord-Holland

Verduurzaming is een speerpunt van veel organisaties. Ook in Teylers Museum wordt er alles aan gedaan om zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Al sinds 2016 is het museum voor de bedrijfsvoering in het bezit van het Green Key Gold keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Ook aan de verduurzaming van het monumentale pand wordt zoveel mogelijk gedaan. De grondige restauratie van Pieter Teylers Huis, dat eind 2021 opende voor bezoekers, bood mooie kansen: de daken zijn voor het eerst geïsoleerd en ramen zijn voorzien van isolatieglas voor monumenten.

Mede met dank aan een subsidie van de Provincie Noord-Holland is in 2022 een start gemaakt met de verduurzaming van het kantoorpand Zegelwaarden, dat grenst aan het museum en uitkijkt op de Bakenessergracht. De (deels nieuwe) luchtbehandelingskasten zijn voorzien van energiezuinige onderdelen en warmteterugwinning en meteen voorbereid op toekomstige lagetemperatuurverwarming. Ook is een deel van de kantoorramen vervangen door FINEO vacuümglas. De toepassing van vacuümglas is een hightech oplossing bij beperkte ruimte voor het glas. Hierdoor kon het kenmerkende gevelaanzicht met de vele raamroeden worden behouden.

De werkzaamheden zijn naar grote tevredenheid uitgevoerd door Heringa & Wuthrich, KOERS BV en Glaswacht Zaanstreek, op basis van advies van De Groene Grachten. Uiteraard liggen er nog volop uitdagingen om het gehele museumcomplex verder te verduurzamen. De plannen hiervoor zijn volop in ontwikkeling.

Op de foto zie je de achterkant van kantoorgebouw Zegelwaarden, de voormalige postzegeldrukkerij van Joh. Enschedé, met de kenmerkende raamroeden. Bij de bouw in 1953 zijn door kunstenaar Hans Ittmann zes figuren gemaakt, van links naar rechts: een landarbeider, een schaatser, een melkmeid, een troubadour, een poelier en een marskramer. De figuren zijn gebaseerd op gravures uit de 17e eeuw die zich in de archieven van de drukkerij bevonden. Oorspronkelijk waren ze gekleurd, maar van deze kleuren was weinig meer te zien. In het najaar van 2022 zijn ze opnieuw ingekleurd. Dit is voorbereid met advies en archiefonderzoek van Martin Busker (St. Geveltekens Vereniging Haerlem) en Peter van Graafeiland. De uitvoering is gedaan door restaurator Myrthe Smith (Het Geheim van de Smith), die ook het kleuronderzoek heeft verricht aan de figuren.