Teylers Museum verguld met verlenging partnerschap BankGiro Loterij — Teylers Museum

Teylers Museum verguld met verlenging partnerschap BankGiro Loterij

19-10-2016 | Cultuurloterij steunt Teylers

De BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, verlengt haar bijdrage aan Teylers Museum met vijf jaar. Sinds 2007 heeft het museum ruim 1,8 miljoen euro ontvangen van de loterij. Na een evaluatie heeft de Raad van Commissarissen van de BankGiro Loterij besloten de relatie voort te zetten. In de periode 2017 tot en met 2021 kan Teylers Museum wederom een jaarlijkse bijdrage tegemoet zien ter ondersteuning van de collectie en om de verzameling nog beter toegankelijk te maken voor het publiek.

Verguld

Teylers Museum is verguld met de verlenging. Directeur Marjan Scharloo: “Het partnerschap met de BankGiro Loterij heeft ons publiek en museum de afgelopen jaren ongelooflijk veel moois opgeleverd. Het museum heeft een aantal belangrijke aankopen kunnen doen die ons helpen de verhalen van het museum en de Verlichting nóg beter en leuker te vertellen. Het is fantastisch dat we de samenwerking de komende vijf jaar mogen voortzetten. Mede dankzij de cultuurloterij kunnen we onze ambities waarmaken.”

Publiekslieveling

Michiel Verboven, managing director van de BankGiro Loterij: “Teylers Museum is het oudste museum van Nederland en het enige waar kunst en wetenschap nog onder één dak zijn te bewonderen. De collectie is groot en veelzijdig: van de Elektriseermachine uit 1784 tot de wereldberoemde tekeningen van Michelangelo. In de schilderijenzalen wordt de schilderkunst van de 19de eeuw getoond. De loterijbijdrage besteedt het museum onder meer aan de uitbreiding en presentatie van de collectie. Zo is het schilderij De tuin van Jacobus van Looij gekocht dat sindsdien de publiekslieveling is. Het museum wil zijn collectie 19de-eeuwse schilderkunst uitbreiden en met de verlenging van de relatie voor vijf jaar draagt de BankGiro Loterij graag bij aan deze ambitie. Bovendien blijft het museum als partner van de loterij gratis toegankelijk met de BankGiro Loterij VIP-KAART.”

Grootse plannen

Teylers Museum timmert hard aan de weg. Op dit moment is de kunsttentoonstelling Jan Weissenbruch te zien die lovende recensies in de pers heeft ontvangen. Vanaf 1 februari presenteert het museum samen met het Städel Museum in Frankfurt de eerste grote tentoonstelling over de Franse sterkunstenaar Watteau. Op 17 mei opent een nieuwe vleugel van het museum, het Lorentz Lab. In dit oude laboratorium van Nobelprijswinnaar professor Lorentz  komt het rijke verleden van Teylers Museum tot leven.