Teylers, nu ook in Amsterdam! — Teylers Museum

Teylers, nu ook in Amsterdam!

07-10-2015 | mini-Ovale Zaal vanaf 17 oktober in NEMO

Teylers Museum, nu ook in Amsterdam!

Mini-versie Ovale Zaal va. 17 oktober in NEMO

De beroemde Ovale Zaal uit 1784 is het hart van Teylers Museum. Vanaf 17 oktober is een heuse mini-versie van dit eerste en oudste museum van Nederland te zien in NEMO in Amsterdam.

Fenomena

De mini-versie van de Ovale Zaal maakt deel uit van Fenomena, de nieuw ingerichte eerste verdieping van wetenschapsmuseum NEMO. Teylers Museum, Museum Boerhaave en NEMO laten daar gezamenlijk de ontwikkeling zien van de Nederlandse wetenschap van de 18de eeuw tot nu. In de Ovale Zaal in NEMO waan je je voor even terug in de tijd. Hier ervaar je het 18de-eeuwse Teylers Museum als bruisend onderzoekslab. Te zien zijn onder andere vernuftige natuurkundige instrumenten, eeuwenoude fossielen, bijzondere mineralen en platen uit het wereldberoemde boek The birds of America van John James Audubon.

Teylers Museum als bloeiend onderzoeksinstituut

In de mini-Ovale Zaal wordt vooral de geschiedenis van Teylers als actief onderzoeksinstituut in de 18de en 19de eeuw belicht. Terwijl Teylers Museum nu vooral bekend staat als authentieke bezienswaardigheid, was het vroeger dé plek om wetenschap te bedrijven. Hier werden internationale innovaties binnengehaald, werd draagvlak gecreëerd voor nieuwe theorieën, en het nieuwste van het nieuwste aangeschaft, getest en gedemonstreerd.

Samenwerking

Teylers Museum, NEMO en Museum Boerhaave werkten al eerder intensief samen. In juli werd Lichtspoor gelanceerd, een mobiele tour die de objecten uit de drie musea met elkaar verbindt. De drie wetenschaps‐ en technologiecollecties met verschillende invalshoeken en zwaartepunten vullen elkaar uitstekend aan. Teylers beschikt over 18de- en 19de-eeuwse collecties die speciaal ontworpen werden voor de eigen laboratoria en voor publieksdemonstraties. Museum Boerhaave heeft een brede collectie over de geschiedenis van het natuurwetenschappelijk en geneeskundig onderzoek. NEMO laat zien hoe historisch onderzoek is uitgewerkt in praktische, moderne toepassingen.