Teylers ontvangt bijdrage van BankGiro Loterij — Teylers Museum

Teylers ontvangt bijdrage van BankGiro Loterij

06-02-2020 | Aanwinsten met dank aan de deelnemers

Bij het Goed Geld Gala van de BankGiro Loterij op 5 februari ontving Teylers Museum een bijdrage van € 280.493 namens de deelnemers. Sinds 2007 heeft Teylers jaarlijks een grote donatie ontvangen als vaste beneficiënt van de goededoelenloterij. Dankzij dit partnerschap zijn belangrijke projecten mogelijk geworden waarvoor de financiering ontbrak, zoals restauraties, aanwinsten en publieksactiviteiten.

Aanwinsten

Dit jaar werd er een recordbedrag uitgekeerd, ruim € 84,3 miljoen, aan culturele instellingen door heel Nederland. De miljoenen voor cultuur zijn bij elkaar gebracht door de deelnemers van de BankGiro Loterij. Schenkingen van de BankGiro Loterij zijn bedoeld om cultureel erfgoed te behouden en toegankelijk te maken voor publiek. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld nog dagelijks genieten van De Lorentz Formule, de speciale theatrale tour door het Lorentz Lab. In 2019 kon met ondersteuning van de deelnemers van de loterij en Teylers Museum Vrienden Fonds de belangrijkste paleontologische aankoop sinds decennia worden gedaan: twee imposante aquarellen van prehistorische dieren. Na een grondige restauratie zijn de enorme werken – ca. 2 bij 1.40 meter – te zien in de nieuwe tentoonstelling Dinomakers. Daarna krijgen ze een vaste plek in de Eerste Fossielenzaal van het museum, waar ze de bezoekers voortaan welkom zullen heten.

Veel deelnemers aan de loterij zorgen ervoor dat hun inleg speciaal naar Teylers Museum gaat. museum. Directeur Marjan Scharloo: “Wij zijn enorm blij met deze bijdrage van de deelnemers van de BankGiro Loterij. Daardoor kunnen we onze dromen om Teylers Museum tot een nóg leukere plek te maken voor alle bezoekers mede uitvoeren.”

Afbeelding: Michel Hommel (hoofd Publiekszaken Teylers Museum), Daan Peters (manager directeur BankGiro Loterij), Marjan Scharloo (directeur Teylers Museum) en Bo Peters (Partners & Begunstigers Teylers Museum).
Foto: Roy Beusker Fotografie.