Teylers ontvangt bijdrage van BankGiro Loterij — Teylers Museum

Teylers ontvangt bijdrage van BankGiro Loterij

16-03-2021 | Aanwinsten met dank aan de deelnemers

Teylers Museum ontving van de BankGiro Loterij een bijdrage van € 272.998,- namens de deelnemers. Sinds 2007 heeft Teylers jaarlijks een grote donatie ontvangen als vaste beneficiënt van de goededoelenloterij. Dankzij dit partnerschap zijn belangrijke projecten mogelijk geworden waarvoor de financiering ontbrak, zoals restauraties, aanwinsten en publieksactiviteiten.

Aanwinsten

De BankGiro Loterij heeft dit jaar weer voor miljoenen aan culturele instellingen in heel Nederland uitgekeerd. Schenkingen van de BankGiro Loterij zijn bedoeld om cultureel erfgoed te behouden en toegankelijk te maken voor publiek. In 2020 konden met ondersteuning van de deelnemers van de loterij twee bijzondere werken konden aangekocht: de aquarel Adolphe Boutard als Arabier (1883) van George Hendrik Breitner en de tekening Landschap bij Sainte-Adresse, Normandië uit 1862 van Johan Barthold Jongkind.

Veel deelnemers aan de loterij zorgen ervoor dat hun inleg speciaal naar Teylers Museum gaat. Directeur Marjan Scharloo: "Wij zijn enorm blij met deze bijdrage van de deelnemers van de BankGiro Loterij. Daardoor worden belangrijke projecten mogelijk, zoals restauraties, aanwinsten en publieksactiviteiten."

George Hendrik Breitner (1857-1923)
Adolphe Boutard als Arabier, ca. 1883
Transparante en dekkende waterverf op papier, 48 x 65 cm.
Collectie Teylers Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij