Teylers publiekslieveling De Tuin tijdelijk naar Gemeentemuseum Den Haag — Teylers Museum

Teylers publiekslieveling De Tuin tijdelijk naar Gemeentemuseum Den Haag

06-04-2017 | 'plaatsvervanger' Weissenbruch vanaf 6 april te zien

Teylers publiekslieveling De Tuin tijdelijk naar Gemeentemuseum Den Haag

Bij grote uitzondering leent Teylers Museum zijn schilderij De tuin (1893) van Jacobus van Looy uit aan het Gemeentemuseum Den Haag. Het gezichtsbepalende schilderij van het Haarlemse museum krijgt een prominente plaats op de tentoonstelling Rumoer in de stad - De schilders van Tachtig (14 april t/m 5 november 2017). Als vervanger is vanaf donderdag 6 april het toepasselijke schilderij Souvenir de Haarlem (1887) van Jan Hendrik Weissenbruch uit de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag te zien.

Publiekslieveling

Sinds de aankoop in 2013 is het schilderij De tuin (1893) van Jacobus van Looy pijlsnel een gezichtsbepalend werk geworden van Teylers Museum. Het kleurrijke schilderij met zomers tafereel is favoriet bij het publiek. Hoofdconservator kunstverzamelingen Michiel Plomp: ‘Teylers Museum is verheugd dat De tuin in Den Haag voor een breed publiek te zien zal zijn. Het schilderij zal er een prachtig tegenwicht bieden aan de directe straattaferelen van George Hendrik Breitner en Isaac Israëls.’

Icoon van het impressionisme

Van Looy’s werk toont een zee van Oost-Indische kers, geschilderd op een lapje grond in de Rustenburgerstraat in de Amsterdamse Pijp. In de achtergrond zijn zonnebloemen zichtbaar. Vlinders vliegen door het veld. Door het lichte kleurgebruik en door de ongewone compositie komt het schilderij De tuin zeldzaam dicht bij de werken van Franse Impressionisten. Mede daarom geldt het als een van de iconen van de Nederlandse schilderkunst uit de 19de eeuw.

Jan Hendrik Weissenbruch [1824-1903], Souvenir de Haarlem, circa 1887. Olieverf op doek. Hoogte 110,4 cm, breedte 140,6 cm. Gemeentemuseum Den Haag. Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt.

Weissenbruch als plaatsvervanger

Voor de lege plek in de Tweede Schilderijzaal van Teylers Museum stelt het Gemeentemuseum Den Haag een bijzondere en heel toepasselijke vervanging ter beschikking: Souvenir de Haarlem (1887) van Jan Hendrik Weissenbruch. Het betreft een hoogtepunt in het oeuvre van de bekende Haagse Schoolschilder. Zoals gebruikelijk bij de Haagse School staat de weergave van licht en atmosfeer centraal. De Franse titel geeft aan dat het werk is bepaald door de herinnering aan een stemming of een gemoedstoestand en dat het hier niet gaat om een specifiek stadsgezicht van Haarlem. Juist door ieder element van topografische herkenbaarheid achterwege te laten, benadrukt Weissenbruch het tijdloze aspect van het stadsgezicht. Vanaf donderdag 6 april heeft publiek de unieke kans om Weissenbruchs bijzondere verbeelding van Haarlem in dezelfde stad te bezichtigen.

Passende context

Behalve dat het heel mooi bij Haarlem past, is het werk van Weissenbruch ook chronologisch helemaal op zijn plaats in de schilderijencollectie van Teylers Museum. Het zal een plek krijgen in de in 1893 geopende Tweede Schilderijenzaal, waar vooral werken van de Haagse School en Amsterdamse Tachtigers hangen. Van Jan Hendrik Weissenbruch heeft Teylers twee werken: Gezicht vanaf het Dekkersduin en De molen, respectievelijk uit 1849 en 1899. De vervanger sluit naadloos aan bij de aanwezige collectie.