Theater in Teylers Museum: al 2000 voorstellingen en 40.000 deelnemers — Teylers Museum

Theater in Teylers Museum: al 2000 voorstellingen en 40.000 deelnemers

Het Lorentz Lab werd twee jaar geleden geopend

In mei 2017 opende koning Willem-Alexander het gerestaureerde Lorentz Lab in Teylers Museum. De afgelopen twee jaar bezochten zo’n 40.000 mensen het lab van Nobelprijswinnaar Hendrik Lorentz met de theatrale tour De Lorentz Formule. Er zijn inmiddels meer dan 2000 voorstellingen gespeeld en de reacties zijn bijna zonder uitzondering enthousiast. “Ik voelde me weer helemaal jong en klaar om nieuwe dingen te ontdekken,” schreef een bezoeker in het gastenboek. “Natuurkunde als theater… top!”

Het Lorentz Lab

In het Lorentz Lab werkte Hendrik Antoon Lorentz (1853-1928) van 1909 tot aan zijn dood. Hij maakte in die tijd onder andere de berekeningen voor de aanleg van de Afsluitdijk. Beroemde wetenschappers zoals Albert Einstein zochten hem hier op. Na een grootschalige restauratie opende het lab in mei 2017 de deuren. Het Lorentz Lab is alleen te bezoeken met de theatrale tour De Lorentz Formule. Samen met twee acteurs reis je terug in de tijd naar de hoogtijdagen van Lorentz. Spectaculair slotstuk is de werkende replica van de Grote Elektriseermachine, Teylers topstuk uit 1784. Naast de dagelijkse theatrale tours biedt het Lorentz Lab speciale programma’s voor bovenbouwscholieren van het middelbaar onderwijs havo en vwo. Zij kruipen in de huid van wetenschappers en experimenteren zelf met replica’s van instrumenten uit de collectie die allemaal met elektriciteit te maken hebben.

29 mei: allesbepalende zonsverduistering 100 jaar geleden

Op 29 mei is het precies een eeuw geleden dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein werd bewezen. Tijdens de grote zonsverduistering van 29 mei 1919 kon een Britse expeditie meten hoe het licht van sterren afbuigt door de zwaartekracht van de zon. Als Lorentz het nieuws hoort, laat hij meteen een telegram naar Einstein in Berlijn sturen. In die tijd, net na de Eerste Wereldoorlog, weigerden Engelse wetenschappers te communiceren met hun Duitse collega’s. Dankzij bemiddeling van Lorentz komt het nieuws toch bij Einstein terecht en wordt de relativiteitstheorie bevestigd. Het laat de belangrijke rol van Lorentz in het internationale wetenschappelijke netwerk zien.

Teylers Museum besteedt op woensdag 29 mei extra aandacht aan deze mijlpaal met rondleidingen naar de Sterrenwacht, het hoogste puntje van Teylers Museum bovenop de Ovale Zaal. De rondleiding gaat ook langs de sterrenkundige instrumenten in de Ovale Zaal, de telescoop van Herschel en de bibliotheek van Teylers Museum, die normaal niet toegankelijk is.

Praktische informatie

Reserveren voor De Lorentz Formule kan via deze website. De Lorentz Formule is een coproductie van Teylers Museum en Swarte Kunst i.s.m. Toneelschuur Producties. Elke dag zijn er meerdere theatrale tours. Dinsdag t/m vrijdag om 12.45, 14.00 en 15.15 uur, zaterdag en zondag om 11.30, 12.45, 14.30 en 15.45 uur. Dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij is het Lorentz Lab gratis te bezoeken met De Lorentz Formule, je betaalt alleen de online reserveringskosten van € 1.

Lorentz Lab in de media

‘Onderhoudend, grappig, leerzaam’ – Radio 1