Verwacht: John Constable — Teylers Museum

Verwacht: John Constable

Overzichtstentoonstelling van de Engelse grootmeester van de romantiek

Een felle regenbui boven zee, zonnestralen uit een onstuimige wolkenlucht, glooiende groene heuvels met bomen die ritselen in de wind. De Britse kunstenaar John Constable (1776-1837) is een van de beste landschapschilders aller tijden. Van 19 september t/m 28 februari presenteert Teylers Museum de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland van deze meester uit de romantiek. Vanuit Canada, Londen en Oxford komen de mooiste tekeningen, aquarellen en schilderijen naar Nederland. In Haarlem kun je je verliezen in de overweldigende Engelse landschappen van John Constable.

‘Painting is but another word for feeling’

Constables meest geliefde onderwerp was het landschap van zijn jeugd aan de Engelse oostkust in de buurt van Harwich. Geen kunstenaar schilderde eerder zoveel in de buitenlucht als hij. Sterk geïnspireerd door de manier waarop oude meesters als Ruisdael, Rembrandt en Rubens het Nederlandse landschap weergaven, benaderde hij het Engelse landschap met een originele en open blik. Zo kon hij het effect vangen van plotselinge weersveranderingen. Constable was gefascineerd door de kleuren en vormen van wolken, regenbogen en andere atmosferische verschijnselen en hield nauwkeurig bij onder welke weers- en lichtomstandigheden hij geschilderd had.

Achter zijn scherpe natuurobservatie schemert een heftig gevoelsleven. Geluk en verdriet, liefde en vriendschap gaan schuil in licht, lucht en landschap. “Painting is but another word for feeling,” schreef hij aan een vriend. Zijn stijl was zo vernieuwend dat tijdgenoten er lange tijd geen raad mee wisten. Zijn werk werd een inspiratiebron voor veel kunstenaars, van de School van Barbizon en de Franse impressionisten tot aan kunstenaars van nu. Hij wordt gezien als een van de vaders van de moderne schilderkunst.

Constable in Teylers Museum

Teylers Museum is de perfecte plek om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met Constables genie. Wanneer hij Haarlem zou hebben bezocht, was hij zeker in Teylers Museum komen kijken naar de schilderijen van zijn Nederlandse tijdgenoten én de tekeningen en prenten van zijn grote Nederlandse voorbeelden. In de Eerste Schilderijenzaal stapt de bezoeker terug naar de tijd van Constable in Nederland. In het Prentenkabinet is een apart deel van de tentoonstelling speciaal gewijd aan de invloed van de oude meesters op zijn werk. Sinds 2018 bezit het museum bovendien zeven tekeningen van Constable, de eerste werken van zijn hand in een Nederlandse museumverzameling

Praktische informatie

Tickets met tijdslot zijn vanaf 1 september te bestellen via teylersmuseum.nl. Het museum is helemaal aangepast aan de geldende veiligheidsnormen. Kijk voor meer informatie op teylersmuseum.nl.

Afbeelding: John Constable (1776-1837), Het strand bij Osmington Mills, 1816, olieverf op doek. Particuliere collectie.