127.000 bezoekers voor Teylers in 2017 — Teylers Museum

127.000 bezoekers voor Teylers in 2017

22-12-2017 | Met 127.000 bezoekers in 2017 trekt Teylers Museum de stijgende lijn door die in 2009 is ingezet

Met 127.000 bezoekers in 2017 trekt Teylers Museum de stijgende lijn door die in 2009 is ingezet. In 2016 behaalde het museum van de Verwondering een onverwachte uitschieter van 157.000 bezoekers vanwege de uitzonderlijk succesvolle tentoonstellingen Echte winters en Jan Weissenbruch.  In 2018 verwacht het museum een groot aantal bezoekers vanwege een once in a lifetime tentoonstelling met tientallen tekeningen van Leonardo da Vinci.

Lorentz Lab

2017 was het jaar van Nobelprijswinnaar Lorentz die in de 20ste eeuw zijn eigen laboratorium in het museum had. Op 17 mei heropende de Koning feestelijk zijn lab. Bezoekers kunnen deze bijzondere plek nu dagelijks bezoeken met de theatrale tour De Lorentz Formule die samen met Rieks Swarte en Toneelschuur Producties gemaakt werd. Inmiddels hebben ruim 12.000 bezoekers het Lorentz Lab bezocht.

Leonardo da Vinci

Van 5 oktober 2018 tot en met 6 januari 2019  staat Teylers in het teken van de grootste kunstenaar ooit, Leonardo da Vinci. De tentoonstelling neemt bezoekers mee op Leonardo’s zoektocht naar het uitbeelden van echte emoties en karakters. Nooit eerder is dit belangrijke facet van zijn werk onderwerp geweest van een tentoonstelling. Directeur Marjan Scharloo: ‘Na eerdere blockbusters over Michelangelo en Rafaël maakt Teylers de derde expositie van wereldklasse voor het Nederlandse publiek.’ In Teylers vergapen bezoekers zich straks aan studies van heroïsche krijgers, maar ook tekeningen van expressieve mannen- en vrouwengezichten. De werken zijn o.a. afkomstig van het Uffizi in Florence, de Kunsthalle Hamburg, het British Museum, het Louvre, het Museum of Fine Arts in Boedapest en de Royal Library in Windsor. Leonardo’s beroemde wandschildering Het Laatste Avondmaal kan uiteraard niet reizen, maar zal op bijzondere wijze (en op ware grootte) tóch in de tentoonstelling aanwezig zijn.

Museum van de Verwondering

Al sinds 1784 is Teylers Museum dé plek om je te verwonderen over kunst en wetenschap. De authentieke zalen samen met de collecties fossielen, minderalen, instrumenten, boeken, penningen, tekeningen en schilderijen maken Teylers tot een uniek museum.