20ste-eeuwse kunst op papier in Teylers Museum — Teylers Museum

20ste-eeuwse kunst op papier in Teylers Museum

24-9-2019 | Nieuwe tentoonstelling in het Prentenkabinet met werk uit de verzameling Reinhold De Wilde

Vanaf 4 oktober presenteert Teylers Museum een bijzondere selectie werken op papier uit de privéverzameling van grafisch kunstenaar Nono Reinhold en haar echtgenoot Edy de Wilde, oud-directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Parijs – New York – Amsterdam: moderne meesters uit de collectie Reinhold De Wilde toont etsen, zeefdrukken en tekeningen van Nono Reinhold zelf en kunstenaars uit haar kennissenkring onder wie Roy Lichtenstein, Niki de Saint Phalle, Armando en Sol LeWitt. De tentoonstelling is tot en met 1 maart 2020 te zien in het Prentenkabinet van Teylers Museum.

Nono Reinhold: in het hart van de kunstwereld

Nono Reinhold (1929) bracht haar lange carrière door in het hart van de kunstwereld. In de hoofdsteden van de 20ste-eeuwse moderne kunst leerde zij vele kunstenaars kennen. Met sommigen werkte zij samen.

Een groot deel van de werken uit hun verzameling kreeg het echtpaar van de kunstenaars zelf. De persoonlijke boodschappen op enkele werken getuigen hiervan, zoals op de houtskooltekening van Willem de Kooning (“To Nono with love, Bill”). Achter bijna alle werken zit een verhaal – van de reizen, de ontmoetingen en de vriendschappen die Reinhold en De Wilde meer dan veertig jaar lang met deze kunstenaars onderhielden.

Stichting Reinhold De Wilde

Teylers Museum verzamelt vanaf het eerste begin, eind achttiende eeuw, eigentijdse kunst op papier, met als doel zo de levende kunst te stimuleren. De door Nono Reinhold en Edy de Wilde samengebrachte werken op papier zijn sinds 1998 ondergebracht in Teylers Museum in de Stichting Reinhold De Wilde. De werken vervullen een belangrijke rol in de collectie twintigste-eeuwse etsen, zeefdrukken en tekeningen van Teylers Museum. Niet alleen tonen ze de rijkdom van de moderne kunst in volle breedte, maar het zijn ook getuigen van het bewogen leven van Nono Reinhold en Edy de Wilde middenin de internationale kunstwereld van die periode.

Teylers Magazijn

Bij de tentoonstelling verschijnt een speciale editie van Teylers Magazijn, geschreven door kunstcriticus, schrijver en tentoonstellingsmaker Hans den Hartog Jager. Teylers Magazijn is het tijdschrift van Teylers Museum en is verkrijgbaar à € 4,95 in de museumwinkel.

Afbeelding: Nono Reinhold (1929), L’étang bleu clair, 2017. Kleurets op papier. Teylers Museum, langdurig bruikleen van de Stichting Reinhold De Wilde.

Noot aan de redactie / Niet voor publicatie: Voor meer informatie en/of beeldmateriaal: Heleen van Halsema, hvanhalsema@teylersmuseum.nl, afdeling Publiekszaken T. 023 516 09 71 (rechtstreeks) of T. 023 516 09 60 (algemeen).