De Gouden Eeuw in Teylers — Teylers Museum

De Gouden Eeuw in Teylers

26-06-2017 | Rembrandt, Ruisdael en tijdgenoten te zien van 24 juni t/m 1 oktober 2017

Het Prentenkabinet van Teylers Museum toont deze zomer een bijzondere presentatie van tekenkunst uit de Gouden Eeuw. Met topstukken van Rembrandt, Jacob van Ruisdael, Adriaen van Ostade, én een recent verworven zeldzame studie van Gerard van Honthorst.

Het is een wonder dat ze zo goed bewaard zijn gebleven; de tekeningen die samen de tentoonstelling De Gouden Eeuw in Teylers vormen. In het Prentenkabinet van het museum is vanaf 24 juni een bijzondere selectie te zien van 17e-eeuwse tekeningen uit eigen collectie van het museum. Vanwege hun kwetsbaarheid kunnen deze werken maar zelden en voor een korte periode aan het publiek worden vertoond.

Topstuk

Te zien zijn liefst 54 tekeningen van beroemde kunstenaars als Jacob van Ruisdael, Hendrick Avercamp, Paulus Potter, Jan van Goyen, Pieter Saenredam, Albert Cuyp, Jan de Bisschop, Adriaen van Ostade en andere tijdgenoten. Absoluut topstuk is Rembrandts uitstekend bewaard gebleven tekening Christus en de discipelen in de hof van Gethsemane (circa 1634), al in 1796 aangekocht door Teylers. Teylers verzamelde 17e-eeuwse Nederlandse tekeningen ver voordat andere musea dat deden en voorkwam zo dat erfgoed naar het buitenland verdween.

Haagse hofleven

De tentoonstelling biedt ook ruimte aan een mooie nieuwe aanwinst, De tekenles uit circa 1640 van Gerard van Honthorst (1592-1656). Geportretteerd zijn twee kunstminnende jonge vrouwen, de een bladerend door een kunstboek, de ander tekenend. Zeer waarschijnlijk gaat het om een studie voor een schilderij van de dochters van Frederik V van de Palts en Elizabeth Stuart. Deze verdreven koning en koningin van Bohemen leefden in ballingschap in Den Haag. De serene tekening is niet alleen artistiek van hoge kwaliteit, hij toont ook Honthorsts grote betrokkenheid bij het Haagse hofleven. Teylers is er trots op dat het De tekenles wist te verwerven. Deze aankoop werd mede mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt / KOG-Vereniging Rembrandt Fonds en Liente Dons Fonds en Teylers Museum Vrienden Fonds / Fonds Matthijs de Clercq en Fonds Van Regteren Altena – Loman

Divers

De Gouden Eeuw in Teylers laat de grote diversiteit zien van genres in de 17e eeuw: van kleine, in het open veld gemaakte schetsjes tot grote uitgewerkte tekeningen. De onderwerpskeuze was al even verschillend; van landschappen en portretten tot stadsgezichten en Bijbelse voorstellingen. Deze tentoonstelling biedt een unieke kans om kennis te maken met de verborgen schatten uit de rijke tekeningencollectie van Teylers Museum.

Rembrandt Harmensz. van Rijn (1606 - 1669): Christus en de discipelen in het Hof van Gethsemane, ca. 1634, Teylers Museum, Haarlem

Gerard van Honthorst (1592-1656): De tekenles, ca 1640, Teylers Museum, Haarlem