Fotograaf Johan Nieuwenhuize eerste 'artist in residence' Teylers Museum — Teylers Museum

Fotograaf Johan Nieuwenhuize eerste 'artist in residence' Teylers Museum

05-11-2021 | Selectie van zijn foto's is te zien in het museum en in een boek

In opdracht van Teylers Museum bracht kunstenaar en fotograaf Johan Nieuwenhuize als eerste ‘artist in residence’ het proces van de restauratie van Pieter Teylers Huis in beeld. In het Prentenkabinet van Teylers Museum is van 20 november 2021 tot en met 16 januari 2022 een selectie van zijn foto’s te zien. Ook verschijnt een kunstenaarsboek waarin documentaire foto's en detailfoto's met elkaar verweven zijn.

Twee jaar lang fotografeerde kunstenaar en fotograaf Johan Nieuwenhuize het restauratieproces van Pieter Teylers Huis. Het doel van dit project was tweeledig. Allereerst betrof het een kunstopdracht. Nieuwenhuize kreeg de vrije hand om zijn eigen foto’s in het huis te maken ten behoeve van een boek. Daarnaast maakte hij documentaire foto’s om het verloop van de restauratie vast te leggen.

PieterTeylersHuisDetailfoto1©Studio Johan NieuwenhuizePTH E #164 © 2019-2021 Johan Nieuwenhuize

Online beeldonderzoek

Geleidelijk bouwde Nieuwenhuize een omvangrijke database op met detailfoto’s van het huis. Zij werden gebruikt om in samenwerking met wetenschapper Robin van Emden een bijzonder publieksonderzoek te doen. Door middel van een online beeldonderzoek, middenin coronatijd toen het museum was gesloten, werd het publiek gevraagd de detailfoto’s te beoordelen als ‘emotioneel’ of rationeel’. Deze vraag hing samen met de overgangsperiode tussen het rationalisme van de Verlichting en de emotie van de Romantiek: het geboortemoment van Teylers Museum. De resultaten bleken veel uniformer dan van tevoren was verwacht. De meest emotionele en meest rationele foto’s verwerkte Nieuwenhuize in samenwerking met ontwerper Welmer Keesmaat in zijn boek en de tentoonstelling.

Johan Nieuwenhuize

Johan Nieuwenhuize (1980) is gefascineerd door de relatie tussen fotografie en geheugen. Voor zijn werk legt hij omvangrijke beeldarchieven aan met abstracte en semi abstracte detailfoto's. In ruimtelijke installaties worden deze foto's steeds op andere manieren en in wisselende combinaties getoond, onder meer door gebruik te maken van artificial intelligence. Zijn werk was te zien in diverse solo- en groepstentoonstellingen in onder meer Fotomuseum Den Haag, De Vleeshal Middelburg, Streetlevel Photoworks Glasgow, en het Dazaifu Tenmangu Shrine Museum in Dazaifu, Japan.

Pieter Teylers Huis

Pieter Teyler (1702-1778) was zijdehandelaar, bankier en ondernemer. Geïnspireerd door de Verlichting liet hij zijn geld en huis na aan een stichting die als doel had de wereld te verbeteren, onder meer door het aanmoedigen van wetenschap en kunst. Na zijn dood besloot de stichting een museum aan zijn huis vast te bouwen: de Ovale Zaal, geopend in 1784. Teylers Museum, het eerste museum van Nederland, was geboren. Enkele ruimtes van Pieter Teylers Huis behoren tot de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw. Het huis wordt sinds 2013 grondig gerestaureerd. Vanaf 5 december kunnen bezoekers er ontdekken hoe actueel Teylers idealen nog altijd zijn. (Besloten) onderdeel van het huis is een appartement dat in de toekomst ter beschikking staat voor onderzoekers en kunstenaars.

Tickets voor Pieter Teylers Huis zijn inbegrepen bij een bezoek aan het museum. Op 15 november start de kaartverkoop via teylersmuseum.nl.

Pieter Teylers Huis – Johan Nieuwenhuize, met een inleiding van algemeen directeur Marjan Scharloo, 164 pagina’s (binnenwerk 160 pagina’s), 80 detailfoto’s en 64 reportagefoto’s, prijs € 39, ISBN 978-90-71835-25-4