John Constable genomineerd voor Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2021 — Teylers Museum

John Constable genomineerd voor Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2021

Stemmen kan tot 4 oktober

De tentoonstelling John Constable van Teylers Museum is genomineerd voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2021. Voor deze verkiezing van de beste tentoonstelling van het afgelopen culturele jaar bepaalde een vakjury de top 10. Nu kiest het publiek de winnaar. Stemmen kan tot 4 oktober 2021 via www.tentoonstellingsprijs.nl. Het winnende museum wordt in oktober bekendgemaakt en ontvangt €10.000.

John Constable

John Constable was de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland met het werk van de Britse landschapsschilder, grootmeester van de romantiek. Ondanks de risico’s met betrekking tot de coronapandemie heeft Teylers Museum besloten de tentoonstelling te laten doorgaan zoals gepland. In een tijd dat niemand naar het buitenland kon reizen, kwamen vanuit Canada, Londen en Oxford de mooiste tekeningen, aquarellen en schilderijen van John Constable (1776-1837) naar Haarlem. Juist in donkere tijden vond Teylers het belangrijk om schoonheid, licht, lucht en horizon te bieden. Het grootste gedeelte van de bruiklenen was afkomstig van de Canadese verzamelaar David Thomson. De tentoonstelling was te zien vanaf half september 2020 en werd telkens opnieuw verlengd, uiteindelijk tot en met eind juni 2021.

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is een jaarlijkse publieksverkiezing van de beste tentoonstelling van het culturele jaar. Teylers Museum was in 2019 ook al genomineerd, voor de tentoonstelling Leonardo da Vinci. Een vakjury bepaalt 10 genomineerden, waarna het publiek wordt uitgenodigd om te stemmen. Het winnende museum krijgt een geldbedrag van 10.000 euro.

De verkiezing is georganiseerd door Museumtijdschrift, het grootste kunsttijdschrift van Nederland, in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Vrije Academie, SRC Reizen, de VriendenLoterij en het Drents Museum. De vakjury bestaat uit Adriana Esmeijer (oud-directeur Prins Bernhard Cultuurfonds), Peter van Duinen (directeur Vrije Academie) en Marina de Vries, hoofdredacteur Museumtijdschrift.

Stem en win

Stemmen kan tot 4 oktober via www.tentoonstellingsprijs.nl. Op deze website staat ook meer informatie over de andere genomineerden. Onder het stemmende publiek wordt een culturele reis voor twee personen verloot door SRC Reizen.

Noot aan de redactie / Niet voor publicatie: Voor meer informatie en/of beeldmateriaal: Heleen van Halsema, hvanhalsema@teylersmuseum.nl, afdeling Publiekszaken T. 023 516 09 71 (rechtstreeks) of T. 023 516 09 60 (algemeen).