Marije Kool nieuwe zakelijk directeur Teylers Museum — Teylers Museum

Marije Kool nieuwe zakelijk directeur Teylers Museum

24-08-2020 | Kool start per 1 december

Per 1 december start Marije Kool als zakelijk directeur bij Teylers Museum. Marije Kool (1977) is een allround museumprofessional die de afgelopen jaren de overstap heeft gemaakt naar de zakelijke kant van het museumbedrijf.

Na een master museologie, minor geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam heeft ze in haar carrière bij vele musea en culturele instellingen gewerkt – waaronder Nationale Opera & Ballet, Tropenmuseum, EYE Filmmuseum, Stedelijk Museum Alkmaar, Verzetsmuseum Amsterdam en het Frans Hals Museum – vooral op het gebied van marketing en communicatie.

Geleidelijk is zij de zakelijke kant van het museale bedrijf steeds interessanter gaan vinden. Op dit moment is zij zakelijk directeur van het Zaans Museum en medeverantwoordelijk voor de schaalvergroting die dit museum de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Marije Kool: ‘Teylers Museum is een droomplek. Tijdens mijn studie schreef ik al enkele scripties over het unieke tijdsbeeld dat in de museumzalen gegeven wordt. Toen deze functie vrijkwam móest ik gewoon solliciteren. Ik verheug mij er enorm op om bij Teylers Museum als zakelijk directeur te mogen komen werken.’

Directeur Marjan Scharloo: ‘Wij zijn heel blij met Marije Kool aan boord. Het zijn lastige tijden voor alle musea. Een solide zakelijk beleid is daarbij essentieel voor de toekomst. Met haar brede netwerk en strategisch en zakelijk inzicht kan zij daarin een belangrijke rol spelen.’