Minister Jet Bussemaker lanceert Lichtspoor van Teylers Museum, NEMO en Museum Boerhaave — Teylers Museum

29-06-2015 | Lichtspoor

Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, lanceert op 8 juli de mobiele tour Lichtspoor in Teylers Museum. Lichtspoor is een samenwerking van NEMO, Museum Boerhaave en Teylers Museum. Met de tour komen bezoekers op speelse wijze alles te weten over licht. Objecten uit het ene museum worden gekoppeld aan objecten uit de andere musea. Het is voor het eerst dat een museale samenwerking in deze vorm, een speerpunt in het beleid van de minister, zo zichtbaar is voor het publiek.

Lichtspoor is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en het ministerie van OCW (regeling Samenwerking Musea).  Het project over licht is het begin van een grotere samenwerking tussen de drie musea. Doel is om het publiek meer te bieden, efficiënter te werken en “om de grenzen van onze gebouwen te doen vervagen zodat er een nieuw museum zonder muren over natuurwetenschappen ontstaat”, aldus Teylers directeur Marjan Scharloo.

Einstein, Verne en Edison

Wetenschapper Albert Einstein, schrijver Jules Verne en uitvinder Thomas Edison leiden bezoekers in Lichtspoor langs een aantal boeiende lichtinstrumenten van de drie musea. Zo worden bijvoorbeeld een draagbare mijnlamp uit 1885 uit Teylers, een gloeilamp uit 1854 uit Boerhaave en een hypermoderne LED jurk uit NEMO naast elkaar gezet. Door middel van  kleurrijke afbeeldingen en speelse vragen en opdrachten worden de verbanden tussen de objecten duidelijk. De tour is bij uitstek geschikt om samen tijdens een bezoek aan een van de musea te beleven. Bezoekers surfen op hun mobiele telefoon naar Lichtspoor en starten het spel. Neem hier alvast een voorproefje van Lichtspoor.

Samenwerking

Juist doordat de drie wetenschaps‐ en technologiecollecties verschillende invalshoeken en zwaartepunten hebben vullen ze elkaar uitstekend aan. Museum Boerhaave heeft een brede collectie over de geschiedenis van het natuurwetenschappelijk en geneeskundig onderzoek. NEMO laat zien hoe historisch onderzoek is uitgewerkt in praktische, moderne toepassingen. Teylers beschikt over 18de- en 19de-eeuwse collecties die speciaal gemaakt en besteld werden voor gebruik in de eigen laboratoria en voor publieksdemonstraties.

Door samen te werken willen de drie musea het publiek verleiden om de samenhang tussen de drie collecties te onderzoeken en hen daarmee aan te moedigen om ook daadwerkelijk de andere twee collecties te gaan ontdekken, digitaal en fysiek. Lichtspoor, dat in het Jaar van het Licht wordt gelanceerd, is een pilotproject waarvan de resultaten gedeeld zullen worden met andere musea.

Noot aan de redactie: Voor meer informatie en/of beeldmateriaal:

NEMO: Eva Groentjes, 020-5313129 of pers@e-nemo.nl

Teylers Museum: Froukje Budding, 023 5160971 of pers@teylersmuseum.nl