Sebastian Mikołajczak wint Penningprijs Teylers Museum — Teylers Museum

Sebastian Mikołajczak wint Penningprijs Teylers Museum

22-12-2022 | De vijfjaarlijkse Van der Veen/Teylers Museum Prize for the Contemporary Art Medal

De Poolse kunstenaar Sebastian Mikołajczak (1975) is de derde winnaar van de vijfjaarlijkse Van der Veen/Teylers Museum Prize for the Contemporary Art Medal. De prijs van € 10.000 zal worden uitgereikt tijdens de openingsceremonie van een tentoonstelling over Mikołajczaks werk in Teylers Museum op 8 juni 2023.

Kritiek op de actualiteit
Naast Mikołajczak waren nog vier kunstenaars voor de prijs genomineerd, in alfabetische volgorde: Jennifer Hoes (Nederland), Keiko Kubota Miura (Verenigde Staten van Amerika), Natasha Ratcliffe (Verenigd Koninkrijk) en Virág Szabó (Hongarije). De jury, bestaande uit Philip Attwood (voormalig hoofdconservator van de Collection of Coins and Medals, British Museum en president van de International Art Medal Federation FIDEM), Jan Pelsdonk (conservator numismatiek van Teylers Museum), Marjan Scharloo (voormalig directeur van Teylers Museum) en Tetsuji Seta (voorgaande winnaar van de Prijs, Japan) koos uiteindelijk Mikołajczak als winnaar. Zijn werk onderscheidt zich door een onverwachtse toepassing van de meest uiteenlopende vormen en materialen. Ook geeft hij met zijn penningen geregeld kritiek op actuele gebeurtenissen.

Sebastian Mikołajczak, The Child’s World. 2019, brons, 100 mm

Jaap van der Veen/Teylers Museum Prize for the Contemporary Art Medal
De prijs is een grote internationale prijs voor hedendaagse penningkunst en gaat naar een kunstenaar van wie het werk een belofte vormt voor de toekomst. De prijs bestaat uit 10.000 euro, een publicatie en een presentatie in Teylers Museum. De eerder dit jaar overleden Jaap van der Veen heeft de prijs samen met Teylers Museum ingesteld. Het museum heeft een unieke collectie penningen, waarvan de basis is gelegd door grondlegger Pieter Teyler van der Hulst (1702-1778). Hij bepaalde dat met zijn geld kunst (waaronder penningkunde) en wetenschap gestimuleerd zouden worden. Eerdere winnaars van de prijs waren Tetsuji Seta (Japan, 2017) en Otakar Dušek (Tsjechië, 2012).