Spaarnelezing 13 november in het teken van kinderen — Teylers Museum

Spaarnelezing 13 november in het teken van kinderen

Raising Children: The Perception of Childhood

Op woensdag 13 november om 15.00 uur vindt in de Doopsgezinde Kerk in Haarlem de tweejaarlijkse Spaarnelezing plaats, een initiatief van Teylers Museum en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, in samenwerking met Ziggy Klazes. De lezing staat ditmaal in het teken van de ontwikkeling van het kind, aansluitend bij de tentoonstelling Jong in de 19e eeuw in Teylers Museum.

Jeugdliteratuur en een hoopvolle opvoeding zijn de thema’s van Raising Children: The Perception of Childhood. Prof. dr. Kim Reynolds, Professor of Children’s Literature aan Newcastle University, spreekt over het beeld van het kind in de jeugdliteratuur door de eeuwen heen. Het kinderboek, een van de eerste plekken waar kinderen zichzelf weerspiegeld zien, is een belangrijk middel in de opvoeding. Haar lezing Raising the best possible children laat de veranderingen van het kindbeeld zien met voorbeelden uit drie eeuwen kinderboeken. Deze lezing is in het Engels.

Prof. dr. Micha de Winter, hoogleraar maatschappelijke opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht, gaat in op het thema hoop in de opvoeding. Er zijn veel wetenschappelijke aanwijzingen dat hoop en optimisme de ontwikkeling, het welbevinden en de gezondheid van kinderen sterk kunnen bevorderen. Welke bijdrage kunnen opvoeding en onderwijs daaraan leveren? In zijn lezing Van Kwetsbaar naar Hoopvol spreekt hij over een nieuwe, hoopvolle pedagogiek.

De presentatie is in handen van Ziggy Klazes. Het doel van de Spaarnelezing is om wetenschappelijke onderwerpen te delen met een breed publiek. Vooraanstaande sprekers behandelen verleden, heden en toekomst van de wetenschap.

Praktische informatie

De Spaarnelezing vindt plaats in de Doopsgezinde Kerk, Frankestraat 24 in Haarlem. De kerk is open vanaf 14.30 uur, de lezingen beginnen om 15.00 uur, gevolgd door een borrel rond 17.00 uur. De toegang is gratis, maar reserveren is verplicht.

meer informatie