Teylers Museum koopt twee werken op de TEFAF — Teylers Museum

Teylers Museum koopt twee werken op de TEFAF

18-03-2016 | Zeldzame ballonafbeelding en fraaie Weissenbruch

Teylers Museum heeft op de kunstbeurs TEFAF twee werken aangekocht. Een zeldzame afbeelding van een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van de luchtvaart: de eerste bemande ballonvaart door de gebroeders Montgolfier in 1783. En een bijzonder fraaie aquarel van Jan Weissenbruch (1822-1880) die een mooi voorbeeld is van zijn romantische en tegelijkertijd realistische stijl.

Beide werken zijn later in het jaar te zien tijdens de tentoonstellingen De luchtballon (30 april t/m 28 augustus 2016) en Jan Weissenbruch (10 september 2016 t/m 8 januari 2017).

Luchtballon van Louis-Gabriel Moreau

De gouache van Louis-Gabriel Moreau (1740-1806) is een unieke aanwinst. Niet alleen zit de gouache nog in zijn originele lijst, hij zit ook nog eens in zijn originele doos, bekleed met leer en met goud en blind bestempeld. Het moet een bijzonder prestigieus geschenk zijn geweest, als een souvenir van de belangrijke uitvinding van de gebroeders Montgolfier. Hoofdconservator Michiel Plomp is verguld met de aanwinst: “In de ontwikkeling van de Franse landschapskunst is Moreau een heel interessante figuur. Met zijn frisse, lieflijke landschappen is hij een voorloper van Corot. Hij beeldt hier de eerste bemande ballonvaart af! Kunst en wetenschap komen zo prachtig samen. Heel typisch voor Teylers.” De aanwinst is vanaf 30 april te zien in de luchtballontentoonstelling in Teylers Museum. De aquarel kon gekocht worden dankzij de steun van de Brook Foundation.

Jan Weissenbruch

De landschappen en stadsgezichten van Jan Weissenbruch zijn onovertroffen in de Nederlandse 19de-eeuwse schilderkunst. Met zijn kraakheldere verbeelding van Hollandse stadspleinen, sluizen, ophaalbruggen en landwegen neemt Weissenbruch een unieke positie in: geen van zijn tijdgenoten wist zo navoelbaar het heldere licht weer te geven. Niet voor niets wordt hij de Vermeer van de 19de eeuw genoemd. De aquarel Grutterstraat in Rhenen is er met zijn witte huizen, rode dakpannen en blauwe lucht een prachtig voorbeeld van. Bijzonder is dat Weissenbruch als een van de eersten oog had voor gebouwd erfgoed. Zijn keuze voor de pittoreske Grutterstraat in Rhenen heeft daar alles mee te maken. Dit soort verstilde stadjes in het rivierengebied boden een beeld van Nederland dat in de grote steden in rap tempo begon te verdwijnen rond het midden van de 19de eeuw. De BankGiro Loterij maakte de aankoop mogelijk.

Bijschrift afbeeldingen:

Jan Weissenbruch (1822-1880), De Grutterstraat in Rhenen, ca. 1850. Aquarel; 27,5 x 36,5 cm, aangekocht bij Kunstgalerij Albricht. / Louis-Gabriel Moreau (1740-1808), Luchtballon boven Saint-Germain, ca. 1783. Gouache; 11,5 x 16, 8 cm, aangekocht bij Emanuel von Baeyer London

Noot aan de redactie (niet voor publicatie): Voor meer informatie en/of beeldmateriaal: Froukje Budding, afdeling Publiekszaken T. 023 516 09 71 (rechtstreeks) of T. 023 516 09 60 (algemeen) of pers@teylersmuseum.nl