Teylers Museum krijgt schenking van 130 hedendaagse tekeningen — Teylers Museum

Teylers Museum krijgt schenking van 130 hedendaagse tekeningen

01-03-2016 | Grote Schenking Bart Spoorenberg

Privéverzamelaar Bart Spoorenberg schenkt Teylers Museum 130 hedendaagse tekeningen, waaronder werk van Nederlandse kunstenaars als Rosemin Hendriks, Rinke Nijburg, Emo Verkerk, Arno Kramer, Paul Klemann, Hans de Wit en Koen Vermeule. Een selectie van de kunstwerken is van 18 maart t/m 12 juni 2016 te zien in Teylers Prentenkabinet.

Moderne tekenkunst

Teylers Museum verzamelt al sinds de opening in 1784 kunst van levende kunstenaars om het kunstklimaat te verbeteren. De schenking van Spoorenberg is een prachtige aanvulling op Teylers collectie Nederlandse tekenaars. Conservator Terry van Druten: “Bart schenkt ons prachtige tekeningen van veel kunstenaars waar het museum al werk van heeft, maar ook krijgen we veel nieuwe namen. Zowel een mooie impuls voor die kunstenaars als voor het museum.”

Tentoonstelling

Bart Spoorenberg is Haarlemmer, Vriend van het museum en verzamelt al van jongs af aan moderne tekenkunst. Dat de werken straks door nog meer mensen gezien worden, vindt hij belangrijk: “Van de meeste werken die nu naar Teylers gaan heb ik zelf nog geen genoeg, maar ik denk dat ze in deze omgeving nog beter tot hun recht komen, ze krijgen nieuwe blikken, nieuwe mensen die naar ze kijken, dat lijkt me goed voor iedereen.” Samen met het museum werkt hij nu aan een tentoonstelling in het Prentenkabinet. De tentoonstelling Kunst aan het Spaarne. Schenking van Bart Spoorenberg is van 18 maart t/m 12 juni 2016 te zien in Teylers Museum.

Haarlemse Lente

Het eerste weekend van de tentoonstelling is onderdeel van Haarlemse Lente 2016, een lang weekend vol hedendaagse kunst in Haarlem. Naast Teylers Museum laten nog dertien andere locaties werk van eigentijdse kunstenaars zien.

Afbeelding: Rinke Nijburg (1964), Lagoon, 2008, ©Pictoright.