Teylers trekt 20.000 bezoekers op de TEFAF — Teylers Museum

Teylers trekt 20.000 bezoekers op de TEFAF

23-03-2015 | TEFAF

Persbericht 23 maart 2015

In tien dagen tijd hebben ruim 20.000 mensen de tentoonstelling van Teylers Museum op de TEFAF bezocht. Met de tentoonstelling Teyler’s Legacy heeft het museum een groot internationaal kunstpubliek laten kennismaken met een deel van Teylers collectie. Een selectie van fraaie tekeningen, waaronder werk van Michelangelo, Rafaël, Claude Lorrain, Avercamp en Rembrandt, was voor even in Maastricht te zien.

Ongeëvenaard

De tekeningen van Teylers trokken uitzonderlijk veel aandacht. “De verwachtingen ten aanzien van de leententoonstelling van tekeningen van Teylers Museum waren op voorhand al hooggespannen maar de verborgen schatten die het museum dit jaar  in onze sectie TEFAF Paper liet zien  hebben die zelfs ruimschoots overtroffen. Het enthousiasme en de waardering van de bezoekers was ongeëvenaard en zorgden voor extra belangstelling en aanloop in dit gedeelte van TEFAF.”, aldus Willem van Roijen, voorzitter van het dagelijks bestuur van TEFAF.

TEFAF

De TEFAF (The European Fine Art Fair) in Maastricht (13 t/m 22 maart 2015) wordt wereldwijd gezien als dé  kunstbeurs.  275 vooraanstaande galerieën uit twintig verschillende landen presenteren hun beste kunstwerken. Ieder jaar krijgt één museum de eer om de bezoekers van de beurs kennis te laten maken met hun collectie. Het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, de Fondation Custodia en de Staatliche Graphische Sammlung München gingen Teylers Museum voor.

De tentoonstelling

De tentoonstelling toonde een selectie van 25 zeer bijzondere tekeningen uit de renaissance tot de 21ste eeuw. Naast werk van oude meesters als Michelangelo, Rafael, Claude Lorrain, Jean-Antoine Watteau, Hendrick Goltzius, Jan van Goyen, Hendrick Avercamp en Rembrandt waren tekeningen van moderne kunstenaars als Marlene Dumas te zien. De tentoonstelling was te vinden op de zogenaamde Works on Paper, een aparte ruimte in de beurshal.

Teylers Museum

Teylers Museum is het eerste en oudste museum van Nederland en het meest authentieke 18de-eeuwse museum ter wereld. Nergens anders zijn gebouwen en collecties uit de tijd van de Verlichting zo goed bewaard gebleven. Naast de beroemde tekeningencollectie bezit het museum rijke collecties schilderijen, fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten, boeken, penningen en munten die worden gepresenteerd in het monumentale gebouw aan het Spaarne in Haarlem. In het museum zijn op dit moment twee succesvolle tentoonstellingen te zien: De aquarel in samenwerking met De Mesdag Collectie in Den Haag, over de bloei van de 19de-eeuwse waterverfschildering, en Het klassieke ideaal over hoe de beelden uit de klassieke oudheid kunstenaars als Turner en Rubens inspireerden.