Teylers Stichting reikt goud en zilver uit — Teylers Museum

Teylers Stichting reikt goud en zilver uit

29-11-2016 | Prijspenning

Goud en zilver worden op vrijdag 9 december 2016 uitgereikt in Teylers Museum. Dr. Martin Weiss krijgt een gouden prijspenning voor zijn onderzoek naar Teylers Museum in de 19de eeuw. Dr. Hieke Huistra ontvangt een zilveren prijspenning voor haar inzending over anatomische verzamelingen in Leiden in de 19de eeuw. Het eremetaal wordt uitgereikt door Teylers Stichting.

Teylers Stichting en de genootschappen

In 1778 werd Teylers Stichting opgericht om de kunst en de wetenschap te bevorderen. Precies zoals Pieter Teyler (1702-1778) het gewild had. Naast het bouwen van Teylers Museum richtte de stichting twee genootschappen op, het Godgeleerd Genootschap en het Tweede Genootschap. Dit laatste genootschap stimuleert onderzoek naar natuurwetenschappen, geschiedenis en verschillende kunstvormen.

Sinds de oprichting reiken de twee genootschappen samen met Teylers Stichting prijspenningen uit aan onderzoekers die de beste studies inleveren over een belangrijk actueel of wetenschappelijk thema. Ieder jaar schrijft een lid van de genootschappen een prijsvraag uit. Professor dr. Frans van Lunteren, die de Teyler Leerstoel bekleedt aan de Universiteit Leiden, lid is van Teylers Tweede Genootschap en hoogleraar Geschiedenis van de Natuurwetenschappen is in Amsterdam en Leiden, bedacht deze keer de prijsvraag. Onderzoekers werden uitgedaagd een historische studie te doen naar hoe wetenschappelijke collecties kunnen bijdragen aan inzicht in de vorming, verspreiding en consumptie van kennis.

De genootschapsleden beoordelen de anonieme inzendingen en adviseren Teylers Stichting over wie de prijs moet krijgen. De erepenning, met daarop een symbolische voorstelling van wetenschap en kunst, werd in 1779 door Johan George Holtzhey ontworpen.

Winnaars

Met de inzending The masses and the Muses. A History of Teylers Museum in the Nineteenth Century wint dr. Martin Weiss het goud. Dr. Hieke Huistra krijgt de tweede prijs voor haar onderzoek Preparations on the move. The Leiden Anatomical Collections in the Nineteenth Century.

Uitreiking

Op vrijdag 9 december vindt de feestelijke uitreiking plaats in de historische Gehoorzaal van Teylers Museum. De bijeenkomst is voor iedereen vrij toegankelijk vanaf 15.30 uur. Aanmelden kan via info@teylersmuseum.nl.