Verdwenen Nobelprijs-penning te zien in Teylers — Teylers Museum

Verdwenen Nobelprijs-penning te zien in Teylers

15-11-2017 | Vanaf 15 november te zien in het museum

In de jaren tachtig van de vorige eeuw bleek hij verdwenen: de Nobelprijs-penning van Hendrik Lorentz (1853-1928). Teylers Museum kreeg van de Zweedse Koninklijke Academie van Wetenschappen bij hoge uitzondering toestemming om eenmalig een kopie te laten maken. Die is vanaf vandaag te zien in het museum. Vandaag viert Teylers ook de 500ste voorstelling van De Lorentz Formule in het Lorentz Lab en wordt de 10.000ste bezoeker aan het lab verwacht sinds de koninklijke opening op 17 mei 2017.

Het is een bijzondere penning: op de voorzijde prijkt de buste van Alfred Nobel, op de keerzijde licht een dame met een rol perkament (Scientia) de sluier op bij een dame met de hoorn des overvloeds (Natura). De Nederlandse natuurkundige Hendrik Lorentz (1853-1928) kreeg in 1902 de Nobelprijs voor de Natuurkunde uitgereikt. Zijn leven lang koesterde Lorentz de bijbehorende penning. Na zijn dood gaf de familie de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) in 1929 de Nobelprijs-penning in beheer, samen met een aantal andere onderscheidingen. Een deel van de penningen bleef achter bij de familie en werd later aan Teylers Museum geschonken. De rest werd ondergebracht in een bankkluis. In de jaren tachtig bleek daaruit helaas een aantal penningen te zijn verdwenen, waaronder de penning van Lorentz.

Goede contacten

Ter gelegenheid van de opening van het Lorentz Lab in Teylers op 17 mei 2017 is toestemming gevraagd aan de Zweedse Koninklijke Academie van Wetenschappen om een kopie van deze penning te mogen vervaardigen. Dankzij de goede contacten die Teylers onderhoudt met de nazaten van professor Lorentz, heeft de Academie – die nog steeds jaarlijks de Nobelprijzen verzorgt – er bij hoge uitzondering mee ingestemd. En nu is het zo ver; vanaf vandaag hangt in Teylers de enige en officiële replica van de Nobelprijs op naam van professor Lorentz.

Lorentz Lab

Hendrik Lorentz had aan het begin van de twintigste eeuw zijn eigen laboratorium in Teylers Museum. Om de natuurkundige en zijn gedachtengoed te eren, opende op 17 mei 2017 een nieuwe permanente vleugel waarin Lorentz’ lab en zijn werkkamer zijn gereconstrueerd. Het Lorentz Lab is drie tot vier maal daags te bezoeken met de theatrale tour De Lorentz Formule, ontwikkeld door theatermaker Rieks Swarte. Al sinds het begin is de tour, waarbij maximaal twintig mensen per keer mee kunnen, goed bezocht. De recensies waren bijzonder lovend en bezoekers reageren enthousiast. Op 15 november spelen de acteurs de 500ste voorstelling en viert het museum de 10.000ste bezoeker aan deze theatertour. Reserveren voor De Lorentz Formule kan online via www.teylersmuseum.nl. De tour is een coproductie van Teylers Museum en Swarte Kunst, in samenwerking met Toneelschuur Producties.