Vier de zomer in Teylers — Teylers Museum

Vier de zomer in Teylers

31-05-2022 | van 9 juli tot en met 4 september

Komende zomer stelt Teylers Museum zijn vaste collectie en rijke historie centraal tijdens de eerste Zomer in Teylers (9 juli tot en met 4 september 2022). Met een aantrekkelijk programma vol activiteiten voor alle leeftijden worden bezoekers meegenomen op een ongedwongen ontdekkingstocht door het oudste museum van Nederland. Zomerse aankleding en muziek maken de (festival)sfeer compleet.

Marc de Beyer, directeur Teylers Museum: “De hele opzet van Zomer in Teylers gaat uit van ontdekken en begrijpen, dit alles in een informele sfeer. Dit past goed bij het DNA van Teylers Museum. In de achttiende eeuw is het museum opgericht als kennisinstituut voor kunst en wetenschap. Het was en is een werkend instituut, gedreven door de menselijke nieuwsgierigheid om de wereld om ons heen te begrijpen. Door de verhalen achter de collectie op een onderzoekende manier aan te reiken, prikkelen we de nieuwsgierigheid van de bezoeker en zetten we aan tot nadenken. Wij hopen dat het bezoekers uit heel Nederland en daarbuiten uitnodigt tot een (hernieuwde) kennismaking met het oudste museum van Nederland.”

Prikkelende audio-ervaring
Startpunt van het bezoek vormt de Ovale Zaal, de ‘parel’ van Teylers Museum, waarmee het allemaal begon. Bij de opening in 1784 bestond het museum uitsluitend uit de Ovale Zaal. Via de indrukwekkende, lange marmeren gang van het voormalige woonhuis van Pieter Teyler betraden bezoekers dit destijds hypermoderne laboratorium en verwonderden zij zich over de nieuwste wetenschappelijke uitvindingen, interessante boeken en de kunst van dat moment. Een prikkelende audio-ervaring brengt de boeiende geschiedenis van dit unieke monument tot leven.

Drie routes
Van hieruit vervolgen bezoekers hun tocht langs drie mogelijke routes: de kunstroute in de twee karaktervolle Schilderijenzalen, de wetenschapsroute in de Instrumenten- en Fossielenzalen en de route ‘idealen van Pieter Teyler’, de founding father van Teylers Museum, in het recent geopende en prachtig gerestaureerde Pieter Teylers Huis. In elke zaal krijgt de bezoeker van een medewerker – via film of live – meer te horen over het belang van de ruimte, een collectiestuk of de rol van een oud-collega uit het verleden.

Veelzijdig programma
Fossielen en instrumenten tekenen, een elektriseermachine-demonstratie, activiteiten voor families, modeltekenen, een ‘crash course’ natuurkunde, instaprondleidingen naar de Bibliotheek en de Sterrenwacht (het hoogste punt van Teylers Museum bovenop de Ovale Zaal), theatrale rondleidingen met De Lorentz Formule, dans en muziek: in een veelzijdig programma voor jong en oud is er iedere dag voor elk wat wils. Maar ook voor wie ‘gewoon’ wil genieten van de veelzijdige collectie is er veel te zien en te beleven. Soundscapes, zitzakken, lekker eten en drinken en kleurrijke accenten in de zalen dragen bij aan de zomerse (festival)sfeer.

Het complete programma is eind juni te downloaden via www.teylersmuseum.nl.