De oudste röntgenfoto’s ter wereld — Teylers Museum

De oudste röntgenfoto’s ter wereld

Boekenkabinet - Kort te zien! Bijzondere vondst in de nalatenschap van Lorentz

14 juni 2019 t/m 14 juli 2019

In de collectie van Teylers Museum is onlangs een spectaculaire vondst gedaan. In de nalatenschap van Nobelprijswinnaar Hendrik Antoon Lorentz is een uiterst zeldzame complete set van de oudste röntgenfoto’s ter wereld ontdekt, afgedrukt door Wilhelm Röntgen zelf. Lorentz kreeg ze door Röntgen toegestuurd. De afdrukken, waaronder de beroemde foto van de hand van Röntgens echtgenote, door Time Magazine bij de 100 invloedrijkste foto’s ooit geschaard, zijn tot en met 14 juli te zien in het Boekenkabinet. In verband met de kwetsbaarheid van de foto's kunnen we ze maar kort laten zien.

Wilhelm Conrad Röntgen maakte deze foto’s tijdens het onderzoek waarmee hij ‘X-stralen’ ontdekte. Een handjevol prominente natuurkundigen ontving op 1 januari 1896 afdrukken bij het artikel waarmee Röntgen zijn ontdekking van röntgenstraling aan iedereen bekend maakte.

Hendrik Antoon Lorentz, Nobelprijswinnaar en directeur van Teylers natuurkundig laboratorium tussen 1910 en 1928 ontving de publicatie mét foto’s. Deze werden onlangs aangetroffen in de collectie van Teylers Museum, samen met enkele andere röntgenopnamen van het eerste uur. Voor zover bekend is er van Röntgens oorspronkelijke mailing slechts één andere complete set bewaard gebleven.

Lees meer over deze bijzondere vondst in dit artikel van NRC.

Hand van Bertha Röntgen met ring, 1895

Koop je tickets online