Een ander perspectief: Het digitale plein — Teylers Museum

Een ander perspectief: Het digitale plein

Denk mee over de toekomst van het (digitale) stadsplein

30 april 2024 t/m 08 mei 2024

Een pratend hoofd op een tafel of een geest die opduikt op het toneel: in de negentiende eeuw worden optische illusies een sensatie. In de tentoonstelling De Grote Illusie duik je in die wereld van de 19de-eeuwse illusies en oorsprong van augmented en virtual reality. Vandaag de dag kun je films door een VR-bril kijken of virtuele Pókemon op straat vangen met je telefoon. Maar hoe ziet de virtuele wereld van de toekomst eruit? Teylers Museum en het Rathenau Instituut nodigen bezoekers uit om het virtuele stadsplein van de toekomst te tekenen. Pak een stift, bedenk en teken samen met andere bezoekers hoe het toekomstige marktplein eruit ziet als je zélf virtuele informatie kunt toevoegen aan onze fysieke omgeving. Bijvoorbeeld virtuele straatborden, versieringen of bewegwijzering.

Een onderzoeksinstituut te gast in Teylers Museum

Het Rathenau Instituut houdt zich al meer dan 35 jaar bezig met onderzoek en debat over de impact van wetenschap, innovatie en technologie op de samenleving. Ze informeren de politiek en organiseren maatschappelijke dialogen. De komende jaren zal het Rathenau Instituut verschillende dialogen organiseren over de maatschappelijke impact van opkomende technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en virtual reality. De bijeenkomsten bij Teylers museum zijn de eerste van een reeks gesprekken over de digitale toekomst met als doel: een beter beeld krijgen van hoe burgers hun digitale samenleving zouden willen zien.

Praktische informatie:

Deze interactieve sessies duren 30 minuten en zijn gratis toegankelijk voor iedereen vanaf 10 jaar. Let op: je hebt een voucher voor deelname nodig, zo lang de voorraad strekt. De vouchers worden op de dag zelf uitgegeven tussen 12.30 en 13.30 en tussen 14.30 en 15.30 uur in de Tweede Schilderijenzaal.

Dagen en tijden:

Dinsdag 30 april: van 13:45 tot 14.15 en van 15.45 tot 16.15 uur