Lang leve Rafaël

Prentenkabinet - De mooiste gravures, etsen en houtsneden naar Rafaël

12 maart 2020 t/m 30 augustus 2020

Op 6 april 2020 was het precies 500 jaar geleden dat Rafaël overleed. De Italiaanse Renaissancemeester is nog steeds wereldwijd bekend om zijn lieflijke madonna’s, de Stanze di Raffaello in het Vaticaan en zijn overal aanwezige twee engeltjes. Zijn werk vormde een grote inspiratiebron voor vele kunstenaars na hem. Teylers Museum heeft de belangrijkste collectie werken van en over Rafaël in Nederland. Ter ere van zijn sterfdag toont het museum de 45 mooiste prenten naar Rafaël uit de collectie. Verwonder je in Lang leve Rafaël! over Rafaëls werk geïnterpreteerd door tijdgenoten en andere kunstenaars uit de 16e tot en met de 19e eeuw. De tentoonstelling is t/m 30 augustus 2020 te zien in het Prentenkabinet van Teylers Museum.

De kracht van prenten

Voor de uitvinding van de fotografie werd het werk van succesvolle kunstenaars gereproduceerd door middel van prenten. Om zijn naam en werk bij een groter publiek bekend te maken, werkte Rafaël (1483-1520) samen met graveur Marcantonio Raimondi. Zo raakte Rafaëls werk al in de 16e eeuw wijdverspreid in Europa en werd hij daardoor steeds beroemder. Tot ver in de 19e eeuw ging het reproduceren door. Zijn prachtige madonna’s zijn zo altijd populair gebleven. De twee engeltjes onderaan de voeten van de Sixtijnse Madonna in Dresden prijken nog steeds op talloos veel objecten: van koektrommels tot zeepjes en van suikerzakjes tot cadeauverpakkingen.

Teylers Museum en Rafaël

Sinds 1790 telt de collectie van Teylers Museum twaalf originele tekeningen door Rafaël, afkomstig uit de beroemde collectie van koningin Christina van Zweden. In verband met hun kwetsbaarheid moeten zij in het donker blijven. Naast originele Rafaëls bezit Teylers Museum ongeveer 200 gravures, etsen en houdsneden van Rafaëls bekendste werken door andere kunstenaars. De prenten zijn vaak van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Het was niet eenvoudig om bijvoorbeeld het enorme fresco de School van Athene uit het Vaticaan over te brengen op een veel kleinere koperplaat. Of om de huidplooien van de mollige baby in Rafaëls wereldberoemde schilderij Madonna della Sedia treffend te vertalen in een prent. Een van de topstukken in de tentoonstelling is de reproductie van Haarlemmer Hendrick Goltzius van de Triomf van Galatea (1592), door Rafaël gemaakt in de Villa Farnesina in Rome. Goltzius heeft dit fresco met eigen ogen gezien op zijn reis door Italië.


In de periode dat het museum gesloten was voor publiek gaf conservator Marleen Ram op 6 april online een rondleiding door deze tentoonstelling. Je kunt de opname hier bekijken:

Beeld: Huwelijk van Alexander de Grote en Roxane, door Charles Nicolas Cochin (1688 - 1754), datering 1710 tot 1729

Voor deze ruimte geldt een maximum aantal personen. Het toegestane maximum staat bij de ingang van de ruimte aangegeven. Wacht zo nodig tot andere bezoekers de ruimte hebben verlaten.

Koop je tickets online