Ionica Smeets wint Irispenning 2023 — Teylers Museum

Ionica Smeets wint Irispenning 2023

3-10-2023 | De prijs voor Excellente Wetenschapscommunicatie

In de Avondshow heeft Arjen Lubach vandaag bekendgemaakt dat Ionica Smeets de Irispenning 2023 voor Excellente Wetenschapscommunicatie toegekend krijgt. De Irispenning is in 2019 in het leven geroepen door de drie door het Rijk gesteunde wetenschapsmusea: NEMO Science Museum, Rijksmuseum Boerhaave en Teylers Museum.

'Als er iemand is die langjarig excelleert op het gebied van wetenschapscommunicatie, altijd met humor, altijd zoekend naar samenwerking, dan is het wel Ionica Smeets', aldus de jury van de Irispenning. Al bijna 15 jaar schrijft Smeets columns over wiskunde en getallen, ze heeft diverse televisieprogramma’s over wiskunde en wetenschap gepresenteerd en schuift regelmatig aan in talkshows om over wetenschap te communiceren. Sinds haar aantreden als hoogleraar Wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden in 2015 pleit ze ervoor dat universiteiten hun wetenschappers niet alleen tijd geven en belonen voor onderwijs en onderzoek, maar ook voor wetenschapscommunicatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Ionica Smeets door Irispenninglaureaat minister Robbert Dijkgraaf werd gevraagd als kwartiermaker voor een nieuw nationaal centrum voor wetenschapscommunicatie, samen met Alex Verkade. Volgens het juryrapport is zij de 'favoriete kandidaat die al meteen bovenaan het lijstje stond' en vanwege haar langjarige excellente inspanningen voor wetenschapscommunicatie krijgt Ionica Smeets de Irispenning 2023.

Op de Avond van Wetenschap & Maatschappij, maandag 9 oktober in de Pieterskerk in Leiden, wordt de prijs door demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf uitgereikt aan Ionica Smeets. De Irispenning bestaat uit een geldbedrag van tienduizend euro, beschikbaar gesteld door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, en een penning, vervaardigd door Jennifer Hoes.

Vijfde winnaar
De Irispenning voor Excellente Wetenschapscommunicatie is in 2019 in het leven geroepen door de drie door het Rijk gesteunde wetenschapsmusea: NEMO Science Museum, Rijksmuseum Boerhaave en Teylers Museum. De prijs wordt financieel gesteund door de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen en de Universiteiten van Nederland, en staat onder auspiciën van de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij die ook het podium biedt voor de prijsuitreiking op de jaarlijkse Avond van Wetenschap & Maatschappij. De eerste Irispenning ging in 2019 naar Robbert Dijkgraaf, in 2020 werd de penning toegekend aan Lowlands Science, het wetenschapsprogramma van Lowlands en partners BKB | Het Campagnebureau, New Scientist en VPRO Tegenlicht. Het jaar daarop kreeg virologe Marion Koopmans de Irispenning. En vorig jaar ging de penning naar de Universiteit van Nederland.

De jury bestond dit jaar uit Louise Gunning-Schepers (voorzitter, directeur Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen), Marc de Beyer (directeur Teylers Museum), Ellen de Bruin (redacteur NRC), Pieter Duisenberg (president Algemene Rekenkamer), Amito Haarhuis (directeur Rijksmuseum Boerhaave) en Géke Roelink (directeur NEMO Science Museum.

Foto: De Irispenning voor Marion Koopmans (2021)