Meer bezoekers dan verwacht voor Teylers — Teylers Museum

Meer bezoekers dan verwacht voor Teylers

04-01-2024 | 2023 succesvol afgesloten

Met maar liefst 144.246 bezoekers heeft Teylers Museum 2023 boven verwachting succesvol afgesloten. Het was een jaar boordevol activiteiten en tentoonstellingen voor het oudste museum van Nederland.

2023 begon met de laatste maand van de tentoonstelling Hockney’s Eye, gevolgd door Surreal Science-Wonderkamer van Kunst en Wetenschap, waarin wetenschappelijke studieobjecten als kunstinstallatie werden gepresenteerd. Pieter Teylers Huis werd twee weken overgenomen door de Sleutelfiguren – acht Haarlemmers die meehelpen het huis een plek van en voor de stad maken – met veel bijzondere activiteiten. In september opende Wybrand Hendriks was hier!, met het veelomvattende werk van Hendriks, die een grote rol gespeeld heeft in de geschiedenis van het museum. Tijdens Vier de zomer in Teylers bruiste het museum van de activiteiten rondom de vaste collectie en het gebouw, dat voor het tweede jaar op rij in zomerse sferen was aangekleed. Directeur Marc de Beyer: “Bezoekersonderzoek laat zien dat niet alleen de wisselende tentoonstellingen aantrekkingskracht hebben op het publiek, maar dat Teylers Museum als oudste museum van Nederland steeds meer een begrip wordt.”

Hedendaagse kunst
In 2023 kreeg de hedendaagse kunst een nieuwe impuls met de aanstelling van conservator Rieke Vos. Hedendaagse kunst en Teylers gaan vanaf het begin hand in hand: werken die nu in de Eerste Schilderijenzaal hangen werden vaak direct van de kunstenaars gekocht en nog steeds verzamelt het museum hedendaagse kunst. In het voorjaar was een selectie te zien uit de schenking tekeningen van Tanya Rumpff, met werk van onder meer Marlene Dumas en Jan Schoonhoven. In november opende Voorbij de gletsjer in Pieter Teylers Huis. Dit indrukwekkende videokunstwerk van de Deense kunstenaar Jacob Kudsk Steensen, waarin je door de Arolla-gletsjergrot in Zwitserland zweeft (een grot die onlangs is ingestort) is nog tot en met 3 maart te zien.

2024
In 2024 zijn er twee grote tentoonstellingen te zien. In februari opent De Grote Illusie - 200 jaar Virtual Realities, over optische illusies, die in de negentiende eeuw een sensatie werden. In de collectie van Teylers bevinden zich veel objecten met dit onderwerp: van stereofoto’s tot en met toverlantaarnplaten. De tentoonstellingszaal wordt omgebouwd tot een caleidoscopisch spiegelpaleis waarin je in dit spektakel kan duiken. De tentoonstelling laat zien dat de beleving van toen – verbazing, verwondering, maar ook vragen en zorgen – eigenlijk niet zo veel verschilt met die van nu, de tijd waarin kunstmatige intelligentie alles lijkt te bepalen.

In het najaar kunnen bezoekers in het museum op reis naar Egypte aan de hand van het werk van Willem de Famars Testas (1834-1896). Deze kunstenaar trok twee keer naar Egypte om daar mensen en gebouwen te schilderen, wat resulteerde in romantische schilderijen van de Arabische cultuur. Hij liet een dagboek na, waardoor goed te volgen is hoe hij zich voelde tijdens de twee jaar die hij in Egypte doorbracht. In de tentoonstelling reis je met hem mee naar Egypte. Ook acteur en theatermaker Sabri Saad Al-Hamus (o.a. bekend van Oogappels) reist met je mee. Hij komt oorspronkelijk uit Egypte en verwonderde zich over dat vreemde Nederland. In een theatraal tentoonstellingsontwerp van vormgever Theun Mosk wordt de bezoeker meegenomen op een reis over de grenzen van tijd en culturen, in een optimistische ontmoeting met de ander.

Vanaf september is in het Prentenkabinet het werk van dé renaissancekunstenaar van Nederland, Maarten van Heemskerck (1498-1574), te zien, als onderdeel van een gezamenlijke tentoonstelling met Stedelijk Museum Alkmaar en het Frans Hals Museum.